Hooldustöötaja 3. taseme täienduskoolitus
Õppekavarühmeakate ja puudega täiskasvanute hooldamine
ÕpiväljundidAbistamine elamistoimingutes ja hooldustegevuste läbiviimine:
1. planeerib ja teeb vajalikud hooldustegevused lähtuvalt hooldusplaanist ja abivajaja seisundist;
2. selgitab abivajajale tervisliku toitumise põhimõtteid, arvestades abivajaja toitumisvajadusi ja -iseärasusi; jälgib toidu kõlblikkust ja toiduhügieeni, arvestades tervisekaitsenõudeid; arvestab toidu hankimisel abivajaja vajadusi ja soove ning võimalusel hinna ja kvaliteedi suhet;
3. jälgib abivajaja toitumist tema seisundist lähtuvalt, juhendab ja abistab abivajajat söömisel ning vajadusel söödab teda; arvestab kultuuriliste ja religioossete erinevustega toitumistavades ja hoolduses;
4. hindab abivajaja riiete otstarbekust ja mugavust lähtuvalt abivajaja tervislikust seisundist, erivajadusest, ilmastiku-, toa- ja kehatemperatuurist; abistab ja juhendab abivajajat riietumisel ja vajadusel riietab, kasutades selleks sobivaid abivahendeid;
5. juhendab, abistab ja vajadusel teeb abivajaja hügieenitoiminguid, kasutades vastavaid hooldusabivahendeid ning vajadusel korraldab iluteenuseid (nt maniküür, pediküür, juuksur);
6. juhendab ja toetab abivajajat tema seksuaalsuse väljendamisel;
7. sooritab vastavalt juhistele erinevaid hooldustoiminguid (nt kehatemperatuuri, pulsi- ja hingamissageduse, vererõhu ja veresuhkru mõõtmine, lamatiste- ja nahahooldus, sidumised jms), arvestades tervisenäitajaid ja kasutades vastavaid vahendeid; dokumenteerib hooldustoimingud;
8. hangib vajadusel ravimid vastavalt arsti korraldusele, ravimiõpetuse alustele ja abivajaja seisundile; juhendab, jälgib ja abistab abivajajat ravimite manustamisel;
9. abistab vastavalt juhendamisele õde õendustoimingute sooritamisel;
10. vajadusel toetab ja juhendab lähedasi surija hooldusel või hooldab surijat, osaleb surnu korrastamisel, järgides kutse-eetikat ja kultuuritraditsioone.
Majapidamistööde korraldamine:
11. planeerib ja teeb majapidamis-, puhastus- ja korrastustöid, arvestades kaasaegseid koristuspõhimõtteid ja kodukeemia kasutamise nõudeid vastavalt tootja juhistele toote etiketil; motiveerib abivajajat nendes tegevustes osalema, arvestades abivajaja vajadusi ja võimalusi; kasutab isikukaitsevahendeid;
12. korraldab abivajaja majapidamises vajalikke töid, pisiparandusi ja olmetehnika remonti.
Esmaabi andmine:
13. määrab abivajaja tervisliku seisundi, hinnates tema teadvust, hingamist ja südametööd ning arvestades tema erivajadust;
14. annab abivajajale esmaabi haigushoogude, õnnetusjuhtumite ja traumade korral, arvestades tema tervislikku seisundit ja/või trauma ulatust, vajadusel kutsub abi; kasutab esmaabivõtteid ja -vahendeid vastavalt olukorrale;
15. elustab kliinilises surmas olevat abivajajat, arvestades tema seisundit, kutsub abi.
Õppekava eesmärkanda õppijale teadmised ja oskused abivajaja hooldamiseks vastava plaani alusel.
Sihtrühmhooldekodus, haiglas jm hoolekande- või tervishoiuasutuses töötavad spetsialistid
Õppekava koostaja ja juhtSiret Piirsalu, elukestva õppe keskuse juht
Koolitaja kvalifikatsiooni-, õpi- ja/või töökogemusvähemalt magistrikraad või sellega võrdsustatud haridustase / töökogemus õpetatavas valdkonnas
Õpingute alustamise tingimused osaleja töötab hooldekodus või haiglas
Minimaalne osalejate arv12
Maksimaalne osalejate arv25
Õppe maht4 EKAP, mis moodustab 104 tundi (80 kontakttundi, 24 tundi iseseisvat tööd)
Õppe sisuTeemad:
• Abistamine elamistoimingutes ja hooldustegevuste läbiviimine:
1. Hooldustegevuste planeerimine ja tegemine.
2. Tervislikust toitumisest teavitamine, toidukõlblikkuse ja toiduhügieeni jälgimine.
3. Toitumise jälgimine.
4. Riiete otstarbekuse ja mugavuse hindamine.
5. Hügieeni- ja ilutoimingute juhendamine ning abistamine.
6. Seksuaalkäitumise juhendamine ja toetamine.
7. Hooldusega seotud toimingute läbiviimine.
8. Ravimite hankimine.
9. Õe abistamine õendustoimingute sooritamisel.
10. Lähedaste toetamine ja juhendamine surija hooldusel või surija hooldamine.
• Majapidamistööde korraldamine:
1. Pesu- ja puhastusteenuste tegemine.
2. Majapidamises vajalike tööde korraldamine.
• Esmaabi andmine:
1. Tervisliku seisundi määratlemine.
2. Esmaabi andmine haigushoogude, õnnetusjuhtumite ja traumade korral.
3. Elustamine
Õppekeskkonna kirjeldusklassiruum, praktiline õpperuum
Õppematerjalide loendHooldustöötaja, tase 3
https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=Hooldustöötaja+3.+taseme+kutsestandard
Asberg, M. 2012. Hooldus erinevate haiguste korral ja ravimiõpetuse alused: hooldustöötaja riikliku õppekava rakendamist toetav õppematerjal. Riiklik Eksami-ja Kvalifikatsioonikeskus. http://www.ekk.edu.ee/vvfiles/0/haiguste_hooldus.pdf
Eesti Inimarengu Aruanne 2012/2013 http://www.kogu.eestiEesti inimvara raport (IVAR): võtmeprobleemid ja lahendused (2010). Raportöör Eesti Koostöö Kogu. http://www.kogu.ee/public/Eesti_Inimvara_Raport_IVAR.pdfEuroopa sotsiaalharta kodulehekülg: http://coe.int
Eesti Vabariigi Põhiseadus. RT I 1992, 26, 349; RT I 2011, 1. http://humanrights.ee/inimoigused/http://ee.euro.who.int/HIT_raamat_2008.pdf;http://primus.archimedes.ee/riigi-ja-kohalike-mavalitsuste-toetused-jateenusedhttp://www.haigekassa.ee/kindlustatule/juhendid
Puuetega inimeste sotsiaaltoetuste seadus RT, 06.12.2012, 14
Rahvatervise seadus RT I, 05.12.2012,4
Eesti elukestva õppe strateegia 2020. https://www.hm.ee/sites/default/files/strateegia2020.pdf
Roper, N., Logan, W., Tierney, A. J. 1999. Õenduse alused.
Slettahjell, W.A. 2007. Käsiraamat hooldusõdedele
Alt, H., Puusepp, K. 2010. Koristamine -see on lihtne? Riiklik Eksami-ja Kvalifikatsioonikeskus.Bolton, R. 2002. Igapäevaoskused. Apollo.Butterworth, G., Harris, M. 2002. Arengupsühholoogia alused. Apollo. Bachmann, T., Maruste, R. 2011. Psühholoogia alused. Tallinn. TEA Kirjastus.Lilleoja, L. 2012. Sissejuhatus eripedagoogikasse. https://www.tlu.ee/opmat/tp/sissejuhatus.pdf Leuska, A. 2010. Arengupsühholoogia. Leotav http://www.lvrkk.ee/kristiina/Anu_Leuska/oo/index.html
Läänesaar, S.-L. (toim.) 2007. Lapsehoidja käsiraamat. Tallinn. MTÜ Perekasvatuse Instituut.
Pool, R. 2011. Treeni terviseks koos minuga. Seenioride koduvõimlemise käsiraamat.
Varrak. Saks, K. 1998. Noorest saab vana. Tartumaa Trükikoda. Slettahjell, A.-E.W. 2007. Käsiraamat hooldusõdedele. TEA kirjastus.
Tegevusjuhendaja käsiraamat 2011. EV Sotsiaalministeerium http://www.sm.ee/fileadmin/meedia/Dokumendid/Sotsiaalvaldkond/puudega_inimestele/Erihoolekandeteenused/Tegevusjuhendaja_k%C3%A4siraamat.pdf

Caughey, A. 2017. Elu dementsusega. Petrone Print OÜ.Kauber, M. 2011. Eaka heaks: eakate toimetuleku ja heaolu toetamine läbi hooldustöö. Tallinna Pedagoogiline Seminar. Linnamägi. Ü. 2008. Käsiraamat dementsete haigete hooldajale. Eesti Alzheimeri Tõve Ühing.
Paavel, V. 2009. Hooliva hooldaja käsiraamat. EV Sotsiaalministeeriumhttp://www.sm.ee/sites/default/files/contenteditors/eesmargid_ja_tegevused/Sotsiaalhoolekanne/Puudega_inimetele/Hooldajamaaramine/hooldaja_kasiraamat.pdf
Tilvis, R. & Sourander, L. 1996. Geriaatria. AS Medicina.Saks, K.jt. 2016. Gerontoloogia : õpik kõrgkoolidele. Tartu Ülikooli Kirjastus.
Follestad, A. 2016. Loomulik vananemine ja dementsus. Käsiraamat õdedele ja hooldustöötajatele. Lovisenberg Diakonale Sykehus. Diakonova. SA EELK Tallinna Diakooniahaigla
Lõpetamise tingimused• õppija osaleb õppetöös 100% ja on omandanud õpiväljundid
• osalejad kirjutavad eneseanalüüsi, mis annab ülevaate taotleja erialastest kompetentsidest hooldustöötajana.
Väljastatavad dokumendidÕpiväljundid omandanud õppijale väljastatakse tunnistus. Õpiväljundid mitteomandanud õppijale väljastatakse tõend.
Täiendav informatsioonHooldustöötaja kasutab oma töös sobivaid abi-, kaitse-, hooldus- ja puhastusvahendeid, kodu- ja majapidamistehnikat ja vajadusel erinevaid infotehnoloogia- ja kommunikatsioonivahendeid.


Registreerimine TTK Täiendkoolituse õppeinfosüsteemis!