Kõrghariduseta kooliõdede oskuste kaasajastamine | |
Õppekavarühm | Sotsiaaltöö ja nõustamine, õendus |
Õpiväljundid | I teema: üldfarmakoloogia (26 t) läbinud õppija: 1. Omab teadmisi ravimite toimetest organismile ja toimeid mõjutavatest teguritest; 2. tunneb erinevaid ravimvorme ja ravimite manustamisviise ning ravimi toime sõltuvust ravimvormist ja manustamisviisist; 3. omab teadmisi enamkasutatavatest ravimrühmadest, nende farmakokineetikast, farmakodünaamikast, kasutamisnäidustustest, vastunäidustustest ning kõrvaltoimetest; 3. omab teadmisi ravis kasutatavatest ravimitest. II teema: a- ja antiseptika (8 t) läbinud õppija: 1. Oskab planeerida protsessipõhist õendusabi lähtuvalt patsiendi- ja kliendikesksusest. 2. Oskab turvaliselt sooritada õendustoiminguid, kasutades a- ja antiseptika põhimõtteid ning ergonoomilisi töövõtteid. III teema: suhtlemisoskuse arendamine (26 t) läbinud õppija: 1.Teab suhtlemisega seotud põhimõisteid ja peamiseid käsitlusi ning oskab näha nende seotust kutsetööga, sh eetika küsimused; 2.tunneb õigeid suhtlemismudeleid mõistab iseenda võimeid ja ressursse, indiviidi suhtlemise-käitumise olemust ning põhjuseid lähtuvalt indiviidide erinevustest; 3.tunneb ja väärtustab meeskonnatöö põhialuseid ning kasutab neid nii paaris- kui grupisuhtluses; 4.tuleb toime agressiivse lapse/lapsevanemaga suhtlemisel; 5.oskab lahendada konfliktsituatsioone ning on võimeline pakkuma võimalikke lahendusi. IV teema: vägivald ja vaimne tervis (8 t) läbinud õppija: 1. Teab vaimse tervise mõistet ja sisu; 2. teab vägivalla olemust, vorme ja selle ilminguid, sh koolikeskkonnas; 3. rakendab sobivaid sekkumis- ja toimetulekutehnikaid kooliõe tegevusest lähtuvalt. V teema: nägemisteravuse kontroll (6 t) läbinud õppija: 1. Oskab läbi viia monokulaarset ja binokulaarset vaba visuse kontrolli kooliõpilastel ning seda dokumenteerida; 2. teab erinevaid nägemisteravuse uurimise tabeleid ning oskab neid kasutada; 3. dokumenteerib vajadusel õpilase esitatud muud nägemisega seotud kaebused; 4. anomaaliate ilmnedes suunab õpilase edasi optometristi ja/või silmaarsti juurde. VI teema: eesti/vene keel (26 t) läbinud õppija: 1. Oskab lapsega eesti/vene keeles suhelda, valides õige suhtlustaktika; 2. oskab koguda eesti/vene keeles anamneesi; 3. oskab last juhendada eesti/vene keeles, kuidas manustada ravimeid; 4. oskab eesti/vene keeles nõustada nii last kui lapsevanemat vägivalla teemal; 5. oskab last ja lapsevanemat eesti/vene keeles juhendada nägemisprobleemide korral. |
Õppekava eesmärk | Kaasajastada ja täiendada kõrghariduseta kooliõdede teadmisi ja oskusi. |
Sihtrühm | koolides töötavad kõrghariduseta õed |
Õppekava koostaja ja juht | Siret Piirsalu |
Koolitaja kvalifikatsiooni-, õpi- ja/või töökogemus | elukestva õppe keskuse juhataja |
Õpingute alustamise tingimused | Varasema meditsiinikooli (Tartu, Tallinn) lõpetanud õde. Välismaal meditsiinikooli lõpetamise korral on vajalik esitada Eesti ENIC/NARIC kirjalik tõend hariduse sobivuse kohta. |
Minimaalne osalejate arv | 20 |
Maksimaalne osalejate arv | 30 |
Õppe maht | 100 akadeemilist tundi |
Õppe sisu | I teema: üldfarmakoloogia: auditoorne töö 26 t: 1. Ravimite toime ja neid mõjutavad tegurid; 2. ravimvormid; 3. ravimite manustamisviisid; 4. ravimite toime; 5. ravimrühmad ja nende farmakokineetika, farmakodünaamika, kasutamisnäidustused, vastunäidustused ning kõrvaltoimed; 6. ravis kasutatavad ravimid. II teema: a-ja antiseptika: auditoorne töö 4 t, praktiline töö 4 t: 1. kätehügieen; 2. pindade puhastamine; 3. jäätmete käitlemine; 4. instrumentide steriliseerimine; 5. vaktsineerimine. III teema: suhtlemisoskuse arendamine: auditoorne töö 20 t, praktiline töö 6 t: 1. Aktiivsuse printsiip ja inimese isiksuse areng; 2. suhtlemine kui koostöö põhitegur; 3. tajumine suhtlusprotsessis; 4. isiksuse psühholoogilised omadused: vajadused, võimed, iseloom, eneseteadvus; 5. eneseusalduse ja enesemääratlemise seosed; 7. agressiivsuse probleemid: bioloogilised ja sotsiaalsed aspektid; 8. konflikt: liigid, struktuur, staadiumid; konfliktsituatsioonide juhtimine; 9. grupi struktuur; grupi juhtimise stiilid; 10. efektiivse veenmise põhimõtted; 11. loomingulise mõtlemise arendamine. IV teema: vägivald ja vaimne tervis: auditoorne töö 4 t, praktiline töö 4 t: 1. vaimne tervis, 2. vägivald, 3. vägivalla liigid/vormid, sekkumine ja toimetuleku tehnikad. V teema: nägemisteravuse kontroll: auditoorne töö 6 t: 1. Oskab läbi viia monokulaarset ja binokulaarset vaba visuse kontrolli ning seda dokumenteerida; 2. erinevad nägemisteravuse uurimise tabelid; 3. õpilase muud nägemisega seotud kaebused (kiire väsimine, peavalu, ajutine udusus jne); 4. anomaaliate ilmnedes õpilase suunamine optometristi ja/või silmaarsti juurde. VI teema: eesti/vene keel: auditooorne töö 13 t, praktiline töö 13 t: 1. lapsega suhtlemine sobivat registrit kasutades; 2. anamneesi kogumine ja küsimuste esitamine; 3. ravimite manustamine ja käskiv kõneviis; 4. vägivald, lapse ja lapsevanema nõustamine; 5. nägemisteravuse kontroll. |
Õppekeskkonna kirjeldus | Klassiruum, dataprojektor, tahvel, õenduse õppeklass Tallinna Tervishoiu Kõrgkooli ruumides. |
Õppematerjalide loend | 1. Ritter, J., Flower, R., Graeme, H., Rang, H. (2016). Pharmacology 2. Hilal-Dandan, R., Brunton, L.L. (2014). Goodman and Gilman`s Manual of Pharmacology and Therapeutics 3. Perttu, S; Kaselitz, V. (2006). Kuidas aidata perekonda, milles esineb vägivalda – juhiseid tervishoiutöötajatele. Helsinki. 4. Sotsiaal- ja tervishoiu valdkonna õpetajad vägivalla vastu. (2010).Õpetaja käsiraamat.Helsinki: Helsinki Ülikooli Palmenia Täienduskoolitus Keskus. 5. Kotkas, E., Illopmägi, A., Tamberg, M., Piirsalu, S. (2010). Erialase eesti keele õppematerjal hooldustöötajatele. Riiklik Eksami- ja Kvalifikatsioonikeskus. http://www.kutsekeel.ee/tervishoid2010 6. Kotkas, E., Piirsalu, S., Salumets, K. (2012). Erialase eesti keele õppematerjal hooldustöötajatele. Riiklik Eksami- ja Kvalifikatsioonikeskus. http://www.kutsekeel.ee/hooldustootaja2012 7. Harvey, William. (2004). Paediatric optometry. Edinburgh : Elsevier Butterworth-Heinemann 8. Edited by Alfred A. Rosenbloom, Meredith W. Morgan. (1990). Principles and practice of pediatric optometry. Philadelphia : Lippincott |
Lõpetamise tingimused | Õppija osaleb vähemalt 70% tundides ja on omandanud õpiväljundid. |
Väljastatavad dokumendid | Õpiväljundid omandanud õppijale väljastatakse tunnistus. Õpiväljundid mitteomandanud õppijale väljastatakse tõend. |
Täiendav informatsioon | |
Registreerimine TTK Täiendkoolituse õppeinfosüsteemis! |