Kõrghariduseta kooliõdede oskuste kaasajastamine
ÕppekavarühmSotsiaaltöö ja nõustamine, õendus
ÕpiväljundidI teema: üldfarmakoloogia (26 t) läbinud õppija:
1. Omab teadmisi ravimite toimetest organismile ja toimeid mõjutavatest teguritest;
2. tunneb erinevaid ravimvorme ja ravimite manustamisviise ning ravimi toime sõltuvust ravimvormist ja manustamisviisist;
3. omab teadmisi enamkasutatavatest ravimrühmadest, nende farmakokineetikast, farmakodünaamikast, kasutamisnäidustustest, vastunäidustustest ning kõrvaltoimetest;
3. omab teadmisi ravis kasutatavatest ravimitest.

II teema: a- ja antiseptika (8 t) läbinud õppija:
1. Oskab planeerida protsessipõhist õendusabi lähtuvalt patsiendi- ja kliendikesksusest.
2. Oskab turvaliselt sooritada õendustoiminguid, kasutades a- ja antiseptika põhimõtteid ning ergonoomilisi töövõtteid.

III teema: suhtlemisoskuse arendamine (26 t) läbinud õppija:
1.Teab suhtlemisega seotud põhimõisteid ja peamiseid käsitlusi ning oskab näha nende seotust kutsetööga, sh eetika küsimused;
2.tunneb õigeid suhtlemismudeleid mõistab iseenda võimeid ja ressursse, indiviidi suhtlemise-käitumise olemust ning põhjuseid lähtuvalt indiviidide erinevustest;
3.tunneb ja väärtustab meeskonnatöö põhialuseid ning kasutab neid nii paaris- kui grupisuhtluses;
4.tuleb toime agressiivse lapse/lapsevanemaga suhtlemisel;
5.oskab lahendada konfliktsituatsioone ning on võimeline pakkuma võimalikke lahendusi.

IV teema: vägivald ja vaimne tervis (8 t) läbinud õppija:
1. Teab vaimse tervise mõistet ja sisu;
2. teab vägivalla olemust, vorme ja selle ilminguid, sh koolikeskkonnas;
3. rakendab sobivaid sekkumis- ja toimetulekutehnikaid kooliõe tegevusest lähtuvalt.


V teema: nägemisteravuse kontroll (6 t) läbinud õppija:
1. Oskab läbi viia monokulaarset ja binokulaarset vaba visuse kontrolli kooliõpilastel ning seda dokumenteerida;
2. teab erinevaid nägemisteravuse uurimise tabeleid ning oskab neid kasutada;
3. dokumenteerib vajadusel õpilase esitatud muud nägemisega seotud kaebused;
4. anomaaliate ilmnedes suunab õpilase edasi optometristi ja/või silmaarsti juurde.

VI teema: eesti/vene keel (26 t) läbinud õppija:
1. Oskab lapsega eesti/vene keeles suhelda, valides õige suhtlustaktika;
2. oskab koguda eesti/vene keeles anamneesi;
3. oskab last juhendada eesti/vene keeles, kuidas manustada ravimeid;
4. oskab eesti/vene keeles nõustada nii last kui lapsevanemat vägivalla teemal;
5. oskab last ja lapsevanemat eesti/vene keeles juhendada nägemisprobleemide korral.
Õppekava eesmärkKaasajastada ja täiendada kõrghariduseta kooliõdede teadmisi ja oskusi.
Sihtrühmkoolides töötavad kõrghariduseta õed
Õppekava koostaja ja juhtSiret Piirsalu
Koolitaja kvalifikatsiooni-, õpi- ja/või töökogemuselukestva õppe keskuse juhataja
Õpingute alustamise tingimused Varasema meditsiinikooli (Tartu, Tallinn) lõpetanud õde. Välismaal meditsiinikooli lõpetamise korral on vajalik esitada Eesti ENIC/NARIC kirjalik tõend hariduse sobivuse kohta.
Minimaalne osalejate arv20
Maksimaalne osalejate arv30
Õppe maht100 akadeemilist tundi
Õppe sisuI teema: üldfarmakoloogia:
auditoorne töö 26 t:
1. Ravimite toime ja neid mõjutavad tegurid;
2. ravimvormid;
3. ravimite manustamisviisid;
4. ravimite toime;
5. ravimrühmad ja nende farmakokineetika, farmakodünaamika, kasutamisnäidustused, vastunäidustused ning kõrvaltoimed;
6. ravis kasutatavad ravimid.

II teema: a-ja antiseptika:
auditoorne töö 4 t, praktiline töö 4 t:
1. kätehügieen;
2. pindade puhastamine;
3. jäätmete käitlemine;
4. instrumentide steriliseerimine;
5. vaktsineerimine.

III teema: suhtlemisoskuse arendamine:
auditoorne töö 20 t, praktiline töö 6 t:
1. Aktiivsuse printsiip ja inimese isiksuse areng;
2. suhtlemine kui koostöö põhitegur;
3. tajumine suhtlusprotsessis;
4. isiksuse psühholoogilised omadused: vajadused, võimed, iseloom, eneseteadvus;
5. eneseusalduse ja enesemääratlemise seosed;
7. agressiivsuse probleemid: bioloogilised ja sotsiaalsed aspektid;
8. konflikt: liigid, struktuur, staadiumid; konfliktsituatsioonide juhtimine;
9. grupi struktuur; grupi juhtimise stiilid;
10. efektiivse veenmise põhimõtted;
11. loomingulise mõtlemise arendamine.

IV teema: vägivald ja vaimne tervis:
auditoorne töö 4 t, praktiline töö 4 t:
1. vaimne tervis,
2. vägivald,
3. vägivalla liigid/vormid, sekkumine ja toimetuleku tehnikad.

V teema: nägemisteravuse kontroll:
auditoorne töö 6 t:
1. Oskab läbi viia monokulaarset ja binokulaarset vaba visuse kontrolli ning seda dokumenteerida;
2. erinevad nägemisteravuse uurimise tabelid;
3. õpilase muud nägemisega seotud kaebused (kiire väsimine, peavalu, ajutine udusus jne);
4. anomaaliate ilmnedes õpilase suunamine optometristi ja/või silmaarsti juurde.

VI teema: eesti/vene keel:
auditooorne töö 13 t, praktiline töö 13 t:
1. lapsega suhtlemine sobivat registrit kasutades;
2. anamneesi kogumine ja küsimuste esitamine;
3. ravimite manustamine ja käskiv kõneviis;
4. vägivald, lapse ja lapsevanema nõustamine;
5. nägemisteravuse kontroll.
Õppekeskkonna kirjeldusKlassiruum, dataprojektor, tahvel, õenduse õppeklass Tallinna Tervishoiu Kõrgkooli ruumides.
Õppematerjalide loend1. Ritter, J., Flower, R., Graeme, H., Rang, H. (2016). Pharmacology
2. Hilal-Dandan, R., Brunton, L.L. (2014). Goodman and Gilman`s Manual of Pharmacology and Therapeutics
3. Perttu, S; Kaselitz, V. (2006). Kuidas aidata perekonda, milles esineb vägivalda – juhiseid tervishoiutöötajatele. Helsinki.
4. Sotsiaal- ja tervishoiu valdkonna õpetajad vägivalla vastu. (2010).Õpetaja käsiraamat.Helsinki: Helsinki Ülikooli Palmenia Täienduskoolitus Keskus.
5. Kotkas, E., Illopmägi, A., Tamberg, M., Piirsalu, S. (2010). Erialase eesti keele õppematerjal hooldustöötajatele. Riiklik Eksami- ja Kvalifikatsioonikeskus.
http://www.kutsekeel.ee/tervishoid2010
6. Kotkas, E., Piirsalu, S., Salumets, K. (2012). Erialase eesti keele õppematerjal hooldustöötajatele. Riiklik Eksami- ja Kvalifikatsioonikeskus.
http://www.kutsekeel.ee/hooldustootaja2012
7. Harvey, William. (2004). Paediatric optometry. Edinburgh : Elsevier Butterworth-Heinemann
8. Edited by Alfred A. Rosenbloom, Meredith W. Morgan. (1990). Principles and practice of pediatric optometry. Philadelphia : Lippincott
Lõpetamise tingimusedÕppija osaleb vähemalt 70% tundides ja on omandanud õpiväljundid.
Väljastatavad dokumendidÕpiväljundid omandanud õppijale väljastatakse tunnistus. Õpiväljundid mitteomandanud õppijale väljastatakse tõend.
Täiendav informatsioon


Registreerimine TTK Täiendkoolituse õppeinfosüsteemis!